Шукати в цьому блозі

Методична скарбничка

Методична скарбничка


ПОКАЗОВІ УРОКИ
Сучасний урок -основа ефективної та якісної освіти
17 листопада 2021р. Зарубіжна література, 9 клас.  Джорж Байрон Поема "Мазепа". Її історична основа та романтичний міф. Риси романтичного героя в образі Мазепи. (Вчитель Пашковська Л.А.)



26 листопада 2021р. Англійська мова, 4 клас. I`ts my life. (Вчитель Злагоднюк Н.Ф.)   

Математика, 5 клас. Тема уроку " Рівняння"( Вчитель Стецюк С.А.)
- Презентація

Хімія, 8 клас. Тема уроку "Ковалентний зв'язок та його утворення. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок" ( Вчитель Кроча Л.І.)
- Конспект уроку

Історія України, 9 клас. Тема уроку "Повсякденне життя та культура України та Західної України у XVIII-XIX столітті" ( Вчитель Степуленко Д.В.)
- Конспект уроку

Я досліджую світ, 3 клас. Тема уроку ( Вчитель Пазюк М.І.)

ПРЕДМЕТНІ ТИЖНІ









Тиждень української мови (Злагоднюк Н.Ф.,Пашковська Л.А.)

НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ

QR-коди на уроках

Що таке QR-код

QR-код (з англійської QuickResponseCode «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.
Як це працює
На відміну від штрих-коду, сканування якого можливе за допомогою тонкого лазерного променя, зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер.
Чому це зручно
Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, e-mail, посилання на сторінку профілю у соціальних мережах, сайту чи блогу, аудіофайл, книгу тощо. Або у такий спосіб може бути закодовано невеличкий текст чи номер телефону, який можна «зчитати» навіть без доступу до мережі інтернет.
Переваги використання QR-кодування:

швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;
зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні (4296 символів, а це більше, ніж 2 аркуші машинописного тексту);
просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір'я тощо).
Чому це варто використати у навчальному процесі
Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету! На цьому ідеї не обмежуються! Формат використання такого кодування може бути значно різноманітнішим!
Інструменти для генерації QR-кодів на комп'ютері:
Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування. З легкістю створити код на комп'ютері можна з використанням програми 
або

За допомогою цих програми можна кодувати таку інформацію:

текст;
візитівка;
посилання;
E-mail;
SMS;
GPS координати.
Інструменти для генерації QR-кодів на смартфоні:

Для генерації та створення QR-кодів на смартфоні є значна кількість програм, які можна легко знайти в PleyMarket, увівши в пошукову стрічку QR-код. Перші 5 з них зазвичай найпопулярніші, а значить найпростіші у користуванні.
Мені імпонує програма "Читач QR-коду"яка дає можливість і генерувати, і зчитувати код водночас. Переваги програми: програма умовно безкоштовна, україномовний, а не англійський інтерфейс, також він інтуїтивно зрозумілий легкий і зручний у користуванні. Дає можливість учням зчитати QR-код не встаючи з-за парт, бо має функцію зуму. Поряд з цим ця має  значний недолік: на екрані смартфона з'являється реклама, іноді вона дуже заважає, але для того, щоб вона не з'являлася треба встановити не умовно безкоштовну, а платну версію програми. Тому доводиться терпіти рекламу. Остаточний вибір за вами, колеги. Якщо вас чи ваших учнів цікавить тільки зчитування QR-коду зі смартфона, то можна навіть використовувати Viber.  

1. Відеофрагмент  qr-коди в музеї Т.Г.Шевченка.

2. Закодовані посилання на сайти, де можна прочитати або скачати книгу, дізнатися відомості про автора і зробити рекламний стенд для учнів.

Вивчаємо Learningapps.Що таке Learningapps

LearningApps.org - безкоштовний сервіс, який пропонує технологія Веб 2.0,для створення інтерактивних ігрових додатків для навчання. Сайт LearningApps.org - це наукова розробка Центру ІТ-ресурсів (ZentrumfürBildungsinformatik) з Педагогічного коледжу Берна у партнерстві з німецькими університетами Майнца і Циттау. Програма була розроблена з метою сприяння створення викладачами інтерактивних модулів, інтегрованих в навчальний курс, і тепер успішно використовується не тільки в освітньому середовищі, але й серед бібліотекарів, які прагнуть активно впроваджувати сучасні технології в роботу.
Перевагами сервісу LearningApps.org :
·                     привабливий та зручний в корисстуванні інтерфейс, проста іконографія, зрозуміла навігація, мобільність, інтеграція з іншими сайтами та, що не менш важливо, сайт доступний українською мовою;
·                     сервіс має цінність й тому, що можна експортувати створені ресурси і вбудовувати їх у блог, презентацію чи інший документ за допомогою гіперпосилань;
·                     дозволяє використовувати існуючі ресурси, розміщені користувачами як моделі - дуже корисна функція, яка дозволяє економити час при створенні нових ресурсів.    
·                     можливість створювати робочі класи, кожна з яких має пароль доступу. Сервіс одночасно може використовувати декілька класів;
·                     кожний створений у додатку ресурс може бути використаний як самостійне завдання на уроці або домашнє завдання;
·                     також можна тематично об'єднати окремі завдання різних видів.  
ЯК ПРАЦЮЄ LEARNINGAPPS
1. Використовувати додаток одразу просто і доступно. Адреса сайту - https://learningapps.org Сайт мультирегіональний, тому відкриється українською мовою, лишень потрібно вибрати її із запропонованих у програмі.
2. Проходиму процедуру реєстраціїт (лише англ.мовою)
Заповнивши відповідні поля, натискаємо «Створити обліковий запис». 
Після реєстрації на сайті користувачеві стають доступні наступні закладки:
• Пошук (для знаходження вправи за назвою)
• Перегляд вправ (каталог всіх вправ на сайті, розбитих на категорії)
• Створити вправу (можливість вибрати вид створюваної вправи зі списку)
• Мої вправи (каталог моїх вправ)
• Мої класи (додавання користувачів для спільної роботи на сервері)
• Налаштування аккаунта (додавання або зміна інформації про себе)

Нас цікавлять чотири пункти. 
"Перегляд вправ" дуже корисний і цікавий тим, що продивляючись зроблені вправи з різних предметів, Ви обираєте ту, структура якої Вам підходить і на її основі робите свою. Тобто в готовий шаблон-конструктор вправи вписуєте власні дані  і все -вправа готова.

Кожна вправа цікава по-своєму. Розглянемо деякі з них

Вправа "Групування".
Кожен із кубів має свою назву: епос, лірика чи драма. При появі назв творів учень натискає на відповідний куб. Відповідь бачить миттєво: усміхнений або засмучений смайлик.
Розподілити у групи можна літературних героїв певних творів, письменників відповідно до епох, назви творів відповідно до жанрів і т.д.
Вправа "Класифікація".
Формули перетягуємо у відповідну категорію. Коли всі формулирозподілено, натискаємо галочку, що свідчить  про виконання роботи  і бачимо результат. Якщо якийсь із об'єктів не на своєму місці - світитиметься червоним кольором. Можна класифікувати формули, означення ,графіки  і т.д.
Вправа "Вибір правильної відповіді". 
Обираємо правильну відповідь - ставимо галочку і перевіряємо,  скільки завдань ми зробили правильно.
Вправа "Відповідності".
Якщо з'єднання об’єктів неправильне - червоний колір, правильне - зелений.
Вправа "Просте впорядкування". 
Розташовуємо об'єкти в правильній послідовності і перевіряємо.
Вправа "Вільна текстова відповідь".
Ця вправа досить специфічна, потребує значної уваги та відповідальності зі сторони учня, бо якщо він допустить помилку при написанні відповіді (напише з малої там, де треба з великої чи будь-яку іншу помилку), вона не буде зарахована.
Пам'ятайте, що після реєстрації можна скористатися функцією "Переглянути вправи" і на основі тієї вправи, що Вас зацікавила, створити власну. 


на інтегрованих уроках


При вивченні теми «Прості та складні механізми. Важелі в техніці, побуті та природі» (інтегрований урок фізика, біологія, технології у 7 класі) навчальний матеріал викладаємо блоками, встановлюючи між темами логічний зв'язок, формуючи спільну мету. Процес навчання організовуємо так, щоб зацікавити учнів фізикою, біологією як важливими і потрібними для життя науками, які необхідні для формування цілісної картини світу і Всесвіту. Під час уроку вчитель фізики формує в учнів поняття: механізми, прості та складні механізми,  запропонувавши гвинт заштовхати у дерево, а потім закрутити; горіх спочатку роздавити руками, а потім горіходавкою. Експериментально визначаємо, що для втягування тіла вгору похилою площиною потрібна значно менша сила, ніж для підняття цього самого тіла вертикально. Вимірювання виконуємо за допомогою  датчика сили (діапазон вимірювання ±10, ±50Н) цифрової лабораторії einsteinTM. Після цього формулюємо умову рівноваги важелях провівши дослід. На уроці учні досліджують прості механізми, аналізують результати досліджень, роблять висновки за цими результатами та визначають практичне значення дослідження.
Далі вчитель трудового навчання та технологій показує використання важеля та інших механізмів в техніці, демонструючи ті, що є в шкільній майстерні і ті, які можемо використовувати у побуті: ножиці конторські, ножиці для різання листового металу, гострозубці (учні порівнюють довжину леза і довжину ручок, а вчитель фізики допомагає зробити правильний висновок: ножиці для різання листового металу мають ручки значно довші від лез, оскільки сила опору металу велика і для її зрівноваження плече діючої сили доводиться значно збільшувати), рукоятки лещат і верстатів, важіль свердлильного верстата, ручка швейної машини, педалі, ручне гальмо велосипеда, педалі автомобіля і трактора, клавіші друкарської машинки і піаніно.
Потім вчитель біології зауважує, що багато важілів можна знайти і в природі. У людини – це кістки кінцівок, нижня щелепа, череп, фаланги пальців; у кішок – рухливі пазури, у риб – шипи спинного плавця, у двостулкових молюсків – стулки раковин. Типовим важелем у рослин є стовбур дерева і головний корінь. Роги, зуби, колючки за формою нагадують клин. Подібна до клина й загострена форма голови швидкохідних риб.
Крім того під час уроку учні знаходять відповідь на поставлені проблемі питання:
Як вам підняти ящик, який наповнений інструментами і важить набагато більше ніж ви?
При використанні простих механізмів для виконання роботи ми виграємо в силі, то в чому програємо?
А чи дають прості механізми виграш в роботі?
 Розширити можливості ілюстративного супроводу заняття дозволяють технічні засоби навчання. Так на уроці демонструємо електронний плакат, створений вчителями. Крім того використання ІКТ, інтерактивної дошки дозволяє нам більш оптимально використовувати навчальний час на уроці, активувати навчально-пізнавальну діяльність учнів.
При проведенні уроку використовуємо прийом «Кросворди», запропонувавши такі варіанти роботи з ними:
розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки; сформулювати питання до слів у заповненому кросворді; заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення; створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені.
Оскільки фізика, біологія – науки експериментальні, то учням пропонується виконати такі експериментальні завдання:
1.     Огляньте побутову м’ясорубку. Які прості механізми входить до її складу?
2.     Розгляньте будову  плоскогубців (або гострозубців, ножиць по жерсті). Знайдіть у них вісь обертання, плече сили опору й плече діючої сили. Обчисліть, який виграш у силі може дати цій інструмент.
3.     Виготовити прилад для спостереження за інтенсивністю роста рослин, використовуючи прості механізми.
Також учням пропонується підготувати доповідь на тему «Важелі в організмах людини, тварини і комах».
Крім того учні на уроці розв’язують якісні та розрахункові задачі з фізики.
Оскільки останнім часом, у європейському науковому дискусі наголошується на важливості всіх дисциплін, використанні міждисциплінарних підходів STEAM (літера A – ALL – всі) і поєднанні природничо-наукових з іншими навчальними дисциплінами, які вивчаються у школі на уроці ми даємо історичну довідку (гвинт Архімеда, цікаві факти про Архімеда)
При проведенні уроку на тему «Сила тертя. Тертя в природі і техніці» (інтегрований урок фізика, біологія, технології у 7 класі) вчитель фізики формує у учнів поняття сили тертя, пояснює причини виникнення сили тертя, знайомить з видами тертя, формулює означення, записує формулу для розрахунку сили тертя. За допомогою цифрової лабораторії учні визначають коефіцієнт тертя.
Вчитель біології показує прояви сили тертя в природі. У багатьох рослин і тварин є різні органи, призначені для хапання(вусики рослин, хобот слона, чіпкі хвости лазячих тварин). Усі вони мають шорстку поверхню для збільшення тертя. Вчитель трудового навчання показує прояви тертя в техніці та побуті (сила тертя спокою вдержує цвях, забитий у дошку, не дає розв’язатися банту на стрічці, вплетеній у косу, вдержує нитку, якою зшито два куски тканини), знайомить учнів з різними видами підшипників, їх будовою та принципом дії.
При вивченні теми «Тиск твердих тіл. Способи зменшення і збільшення тиску.» (інтегрований урок фізика, біологія, трудове навчання у 7 класі) вчитель фізики формує поняття тиску, формулює означення, дає формулу. Учні повторюють означення прямо пропорційних та обернено пропорційних величин (інтеграція з математикою). Вчитель біології розповідає про важливість тиску в природі (гострі шипи троянд і кактусів, колючки їжака і дикобраза, зуби й ікла хижаків, дзьоби і лапи птахів, особлива будова ступні слона та ступні  ніг росомахи).
 Вчитель трудового навчання показує значення тиску в техніці(шини легкових та вантажних автомобілів і шасі літаків, гусениці трактора або болотоходу, леза різальних і вістря колючих інструментів).
На уроці з теми «Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція»  (9 клас) учні разом з вчителем біології повторюють будову ока, а потім вчитель фізики розглядає око як природну оптичну систему, знайомить з вадами зору та їх корекцією. А під час вивчення теми «Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук» (9 клас) розглядаємо органи слуху людини і тварин як приймачі звуку і учні разом з вчителем біології повторюють будову вуха. Формуючи поняття ультразвук та інфразвук  показуємо прояви у природі(кажани і дельфіни випромінюють і сприймають ультразвук). Вчитель біології розповідає про застосування ехолокації у медицині (УЗІ, лікування за допомогою ультразвуку, знезараження хірургічних інструментів), а вчитель трудового навчання у техніці (виявлення дефектів у виробах, вимірювання глибин морів і океанів, обробка міцних матеріалів, очищення поверхонь від забруднень).
Вивчаючи тему «Теплопровідність» вчитель фізики формує у учнів поняття теплопровідності, знайомить з її механізмом. Вчитель біології звертає увагу на теплопровідність у природі (вовна, хутро, пух погано проводять тепло й надійно захищають тіло тварин від охолодження), а вчитель трудового навчання показує застосування у різних сферах діяльності людини.
При вивченні теми «Радіоактивне випромінювання. Біологічна дія радіоактивного випромінювання. Мутації. Мутаген.» (інтегрований урок фізика, біологія у 9 класі) знайомимо учнів з історією відкриття радіоактивного випромінювання, складовими радіоактивного випромінювання (демонстрація відеоролику «Дослід з вивчення природи радіоактивного випромінювання») та їх природою (представляємо схему елемента пристрою, за допомогою якого Резерфорд встановив природу альфа-частинок). На даному етапі уроку використання мультимедійних засобів навчання, як один з елементів STEАM-освіти, дає можливість спостерігати і аналізувати досліди та процеси, спостереження яких в умовах кабінету фізики ускладнене. Розкриваючи біологічну дію радіоактивного випромінювання вчитель біології нагадує учням, що жива клітина – це складний механізм, який не здатен продовжувати нормальну життєдіяльність навіть при малих ушкодженнях його окремих ділянок. Тому навіть малі випромінювання можуть завдати клітинам суттєві ушкодження і викликати небезпечні захворювання (променева хвороба). А найбільш чутливі до випромінювань ядра клітин, особливо тих, що діляться. Найбільший вплив випромінювання чинить на спадковість, вражаючи гени у хромосомах. Так виникають мутації. Після цього вчитель формує у учнів поняття мутації, мутагени, знайомить з різними видами мутацій використовуючи електронний плакат, що дозволяє розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку.
Під час вивчення теми «Реактивний рух» (інтегрований урок фізика, біологія, трудове навчання, технології у 10 класі) вчитель фізики формує поняття реактивного руху, знайомить з будовою і принципом руху ракети, вчитель біології  показує прояви реактивного руху в природі (рух кальмара, восьминога, медузи-коренерота, розмноження «скаженого огірка»), а потім разом з вчителем трудового навчання діти збирають модель ракети.
При проведенні уроків вчителі використовують такі засоби STEAM – освіти: технічні (інтерактивна дошка, цифрова лабораторія einsteinTM); наочне приладдя (прилади, інструменти, фотографії, плакати, схеми, таблиці); друковані методичні засоби (підручники, картки-завдання, навчальні інструкції та алгоритми).
Вдале поєднання в навчальному процесі сучасних технічних засобів, демонстраційних дослідів, результатів спостережень, створює передумови активної діяльності учнів.


Кроссенс
1. ЩО ТАКЕ КРОССЕНС? ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ
Найчастіше в Інтернеті можна знайти таке визначення: кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях.  Слово «кросcенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»).  Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення. 

Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу,  який виконує кілька важливих функцій. 

2. ЯК І ДЛЯ ЧОГО ВИКОРИСТАТИ КРОССЕНС НА УРОЦІ
Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою  нетрадиційної перевірки знань із теми.  Застосування кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу, тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.

Під час  розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення  предмету. 

Кроссенс – не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку  логічного і творчого мислення учнів.
3. СТВОРЮЄМО КРОССЕНС
Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Відео майстер-класу про використання кроссенсу "Інноваційний інструмент сучасного вчителя-філолога"
4. КАЛЕЙДОСКОП ІДЕЙ:  КРОССЕНС НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ

1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього;
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору;
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат;
4. Кроссенс як узагальнення знань  про певне поняття (добу чи напрям в літератрі);
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника;
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс;
7. Характеристика героя художнього твору;
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі;
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи групах;
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання. 
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.

 Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися. Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!
  

Біографія письменника

Характеристика героя твору

Сюжет художнього твору


Якщо і вас зацікавив цей метод - щиро бажаю успіхів! 




                 Методичні рекомендації щодо проведення І (зонального) туру                             Всеукраїнського конкурсу   «Вчитель року 2020»         

                                                Порядок проведення першого  туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020»

1. Всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2020» (далі – Конкурс) проводиться на виконання Указу Президента України від 29 червня 1995 р. № 489 «Про всеукраїнський конкурс «Учитель року», відповідно до Положення про всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 р. № 638 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2018 р. № 370), наказів Міністерства освіти і науки України «Про затвердження графіка проведення третього туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у 2019-2023 роках» від 31.05.2018 р. № 549, «Про проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» від 10.06.2019 р. № 798, наказу Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації «Про проведення Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» від 27.08.2019 р. № 140-к та з метою підвищення престижності професії вчителя, виявлення й підтримки талановитих педагогічних працівників.
& У 2019-2020 навчальному році всеукраїнський конкурс «Учитель року – 2020» проводиться у номінаціях: «Зарубіжна література», «Історія», «Образотворче мистецтво», «Початкова освіта», «Хімія».

1. Учасниками Конкурсу можуть бути педагогічні працівники закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти за основним місцем роботи, які мають стаж педагогічної роботи не менше 3 років, зареєструвалися та подали до організаційного комітету І туру матеріали, що визначені умовами та порядком проведення Конкурсу.
2. Участь педагогічних працівників закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти в Конкурсі здійснюється на добровільних засадах незалежно від фаху. 
Участь у кожному наступному турі Конкурсу беруть переможці попереднього туру.
3. Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 23.08.2019 №1/11-7730 «Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» для участі в І турі Конкурсу педагогічним працівникам необхідно:
-         зареєструватися в період з 16 вересня до 06 жовтня 2019 року на офіційній сторінці Конкурсу в розділі «Реєстрація учасників 2020» (https://mon.gov.ua/ua/konkursi-dlya-pedagogiv/konkurs-uchitel-roku/uchitel-roku-2020/reyestraciya-uchasnikiv-2020);
-         подати організаційному комітету І туру інформаційну картку особиста заява учасника про участь у І (регіональному) турі всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020» на ім’я голови оргкомітету, якою учасник підтверджує згоду з умовами Конкурсу (написана власноруч);
-         розробка уроку (який буде проводитися на І турі).

Під час відбіркового етапу в усіх номінаціях зонального туру  проводитимуться  такі випробування:
«Тестування» (20 хв);
« Фрагмент уроку» (20хв) ;
«Майстер клас» (15 хв).

Конкурсне випробування «Тестування»
Мета: демонстрація учасником/учасницею конкурсу рівня знаннєвої складової професійної компетентності.
Питання розподіляються у співвідношенні: 75% від загальної кількості – предмет та методика викладання, 25% – загальна педагогіка та психологія.
Тести можуть містити завдання з вибором однієї або декількох відповідей із запропонованих, встановлення відповідності логічно-пов’язаних пар, встановлення правильної послідовності, відкриті завдання з короткою відповіддю.

Конкурсне випробування «Урок»
Мета: демонстрація учасником/учасницею конкурсу педагогічної майстерності.
Формат: проведення фрагмент  інтегрованого уроку в 1-4,  5–11 класах.
Кейс конкурсного випробування (клас, тема уроку) визначається окремо для кожного учасника/учасниці конкурсу шляхом жеребкування.
Теми конкурсних уроків обираються за період від початку навчального року до часу проведення конкурсу відповідно до програми 1-4 та  5–11 класів.
Оцінюється: знання предмета, методична компетентність, науковість, творчий підхід; спрямованість на формування цілісності знань, предметних та ключових компетентностей, цінностей і ставлень; реалізація наскрізних змістових ліній, результативність та практична доцільність використаних методів і засобів, професійні якості вчителя.

Конкурсне випробування «Майстер-клас»
Мета: демонстрація учасником/учасницею конкурсу вміння адаптувати власну педагогічну ідею (методи, прийоми роботи) до специфіки навчальних тем та вікових особливостей учнів.
Формат: проведення майстер-класу для педагогічних працівників або студентів.
Кейс конкурсного випробування (клас, навчальна тема) визначається окремо для кожного учасника/учасниці конкурсу шляхом жеребкування.
Вибір методів, прийомів роботи учасник/учасниця конкурсу здійснює самостійно з урахуванням власної педагогічної ідеї, що зазначена в інформаційній картці.
Тривалість підготовки визначається членами журі; тривалість виступу – до 20 хвилин, відповіді на запитання журі – до 5 хвилин.
Оцінюється: доцільність вибору методів та прийомів, майстерність та ефективність їх використання; відповідність продемонстрованих методів та прийомів власній педагогічній ідеї, меті, змісту навчання; дотримання принципів проведення майстер-класу.


За результатами відбіркового етапу журі визначає по 1 учаснику фінального етапу Конкурсу з кожної номінації.
У ході фінального етапу будуть проведені випробування:
номінація «Зарубіжна література» – «Майстер-клас», «Урок»;
номінація «Історія» – «Методичний практикум», «Урок»;
номінація «Образотворче мистецтво» – «Проєкт», «Урок»;
номінація «Початкова освіта» – «Проєкт», «Урок»;
номінація «Хімія» – «Урок», «Хімічний експеримент»
4. У кожному турі Конкурсу теми, завдання, питання конкурсних випробувань визначаються головою журі, який забезпечує секретність завдань конкурсних випробувань до моменту їх оприлюднення.
5. Оцінювання конкурсних випробувань здійснюється за бальною системою та критеріями, затвердженими відповідним журі.
5. Оцінювання здійснюється особисто кожним членом журі, який вносить бали до оціночного листа, підписує та здає його секретареві журі одразу після закінчення кожним учасником відповідного конкурсного випробування. Не допускається обговорення членами журі виступів учасників під час проведення та оцінювання конкурсного випробування.
6. У разі проведення І туру Конкурсу в один етап переможець, лауреати та учасники відповідного туру визначаються на основі рейтингу, укладеного за загальною кількістю балів, одержаних під час усіх конкурсних випробувань туру.
У разі проведення І та/або ІІ турів Конкурсу у два (відбірковий та фінальний) етапи учасники фінального етапу визначаються на основі рейтингу, укладеного за загальною кількістю балів, одержаних під час конкурсних випробувань відбіркового етапу. Рішення про кількість учасників фінального етапу І та/або ІІ турів приймається відповідним організаційним оргкомітетом. Переможець, лауреати та дипломанти відповідного туру Конкурсу визначаються на основі рейтингу, укладеного за загальною кількістю балів, одержаних під час конкурсних випробувань фінального етапу.
7. На початку фінального етапу бали, набрані учасниками на відбірковому етапі відповідного туру Конкурсу, анулюються.
8. У випадку однакової кількості балів за результатами відбіркового або/та фінального етапів відповідного туру Конкурсу перевага надається тому учасникові, який має вищий бал у пріоритетному конкурсному випробуванні.
Пріоритетні конкурсні випробування відбіркового та фінального етапів визначаються на першому засіданні журі.
9. Рішення журі кожного туру Конкурсу оформляються протоколами, які підписують голова та секретар журі.
10 Підсумок кожного туру Конкурсу є колегіальним рішенням журі та не підлягає перегляду. У разі виникнення питань щодо результатів оцінювання конкурсних випробувань роз’яснення учасникам надає голова журі.
11.  Результати оцінювання конкурсних випробувань доводяться до відома учасників. Зведені відомості конкурсних випробувань, рейтингові листи підписуються всіма присутніми членами журі й розміщуються на відповідних офіційних вебсайтах.
12. За сумою набраних балів у кожній номінації визначається переможець І  туру Конкурсу. Переможці та лауреати І  туру  Конкурсу нагороджуються відповідними дипломами та грошовими преміями.
13. З метою формування незалежного уявлення про перебіг Конкурсу можлива присутність представників громадських організацій, засобів масової інформації (далі – спостерігачі).
14. Спостерігачі мають попередньо повідомити організаторів та зареєструватися у відповідному організаційному комітеті.

15. Під час конкурсних випробувань та процесу оцінювання в одному приміщенні можуть бути присутніми не більше двох представників від громадських організацій і двох – від засобів масової інформації. Спостерігачі не можуть впливати на перебіг Конкурсу та його результати, перешкоджати проведенню Конкурсу, відволікати учасників та членів журі тощо. Висновок про перебіг Конкурсу спостерігачі мають довести до відповідних організаційних комітетів у письмовій формі протягом одного дня після його завершення.


  «Використання елементів STEM-технологій на уроках природничо-математичного циклу»

Одним із напрямків інноваційного розвитку природничо-математичної освіти є система навчання STEM (Science-наука, Technology-технологія, Engineering-інженерія, Mathematics-математика), завдяки якій діти розвивають логічне мислення та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, винахідниками. STEM-навчання дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього.
Залучення в STEM може підтримати не лише розвиток креативного мислення та формування компетентності дослідника, а й сприяти кращій соціалізації особистості, тому що розвиває такі навички, як:
– Співробітництво. Іноді плідна співпраця з товаришами по команді може бути складнішим завданням, ніж фактичне завдання, що стоїть перед командою. Для досягнення інноваційних результатів і вирішення складних завдань, в команді мають працювати особистості з різним науковим і технічним бекграундом. Маленькі, міждисциплінарні команди вимагають співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу в кінці проекту.
– Комунікативність. Незалежно від посадового положення, саме тактовне спілкування, а не тиранія в команді, може сприяти продуктивній спільній роботі і зміцненню авторитету керівництва. Навчання в області STEM надає широкі можливості для спілкування “один на один” і “один-до-багатьох”.
– Творчість. Творчість та інновації йдуть пліч-о-пліч. “Креатив” може вдихнути нове життя у будь-який науковий і технологічний проект, показати його ще не розкриті можливості. Більш того, ті, хто здатний вийти за межі технічних навичок і мислити нестандартно, можуть винаходити щось абсолютно нове в багатьох інших областях життєдіяльності людини.
Сьогодні в Україні вже робляться перші кроки впровадження системи навчання STEM. У середній школі вводяться міждисциплінарні програми навчання, збільшується поінформованість учнів зі STEM-предметів і професій, а також академічних вимог у STEM-областях і професіях. У старшій школі забезпечується складна програма навчання з акцентом на застосуванні STEM-предметів, пропонуються курси і шляхи для підготовки у STEM-областях і професіях, а також учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. При цьому, на будь-якій стадії ця система «наводить мости» і з’єднує шкільні й позашкільні можливості та форми навчання.
В Україні сьогодні сформувалася досить цікава система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми:
- конкурси, олімпіади – й державні, й недержавні;
- мережа спеціалізованих ліцеїв і гімназій, випускники яких демонструють хороші результати;
- система позашкільної освіти.
Це той трикутник, на базі якого потрібно вибудовувати підходи до впровадження принципів наукового й інженерного методів, усіх інших практик в освіту дитини.
STEM – нова методика навчання учнів, яка має таку основу:
1.Інтегроване навчання за темами, а не за предметами.
Інтегроване навчання математики, природничих предметів, технології, інженерії. Ці сфери навчання тісно пов’язані між собою на практиці.
2.Використання науково-технічних знань у реальному житті.
Впровадження в навчально-виховний процес методичних рішень STEM-освіти дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:
- уміння побачити проблему;
- уміння побачити в проблемі якомога більше можливих сторін і зв'язків;
- уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння зрозуміти нову точку зору і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
- здатність до абстрагування або аналізу;
- здатність до конкретизації або синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.
Це дозволить наблизити зміст різноманітних сфер науково-технічної діяльності людського суспільства до навчального процесу.
Звичайно майбутнє – за міжпредметною інтеграцією, нажаль сьогодні діти отримують фрагментарні знання, які можна порівняти з пазлами. І лише у небагатьох учнів ці «пазли» складаються в єдину «картину» світу. STEM-навчальний план заснований на ідеї навчання учнів із застосуванням міждисциплінарного і прикладного підходу. Замість того щоб вивчати окремо кожну з дисциплін, STEM інтегрує їх в єдину схему навчання.
Поєднувати математику з мистецтвом, а біологію з робототехнікою – саме це є реформою  середної освіти. Справа не лише в інтеграції предметів: у школах буде більше групової проектної роботи, а завдання на уроках стануть більш прикладними. Дітям це допоможе виходити зі школи підготовленими до реального життя, а країні – отримати більше фахівців у сферах інженерії, ІТ чи нанобіології. Власне, потребою у фахівцях із гнучкими, комплексними знаннями та вмінням вирішувати еколого-технологічні проблеми і аргументують в Інституті модернізації змісту освіти впровадження STEM-у.
           
            Існує помилкова думка, що біологія - предмет гуманітарний. Так, в 18-19 століттях це було так. Але сучасна біологія - це складні математичні розрахунки. І дуже часто навіть олімпіадник з біології, який вступив на перший курс біофаку приходить в жах від обсягу математики. Тому інтеграція саме цих предметів важлива для сучасного випускника. І наше завдання показати, що біологія - комплексна наука, яка пов'язана і з математикою в тому числі.
Це можливо здійснити у рамках таких тем. Рис. 3
математика
біологія
Види рухів. Симетрія.
Симетрія квітки, тіла.
Геометрична прогресія.
Розмноження організмів. Правило екологічної піраміди.
Функції та їхні властивості.
Серцево-судинна система. Зміна тиску в аорті.
Площа фігур.
Інтенсивність фотосинтезу, площа листка.
Графіки функцій.
Побудова варіаційної кривої.
Математичне моделювання.
Прогнозування та моделювання як методи біологічних досліджень.

Рисунок 3. Інтеграція тем.
 
Які ж перші кроки потрібно здійснити на шляху до інтеграції?
      зв'язати зміст двох предметів;
      знайти спільні засоби діяльності в обох предметах, пояснити їх учню, показати та навчити переносити знання з одного предмета на інший;
      знати індивідуальні потреби учнів та враховувати їх у реалізації навчальної діяльності;
      єдність термінології.
            І тут виникає питання, як раптом на уроці біології застосувати знання з математики? Спочатку це окремі завдання або елементи уроку.
            Наведемо приклад. При виконанні лабораторного дослідження у 6 класі за темою: «Будова кореня. Кореневі системи», метою є знайомство з типами кореневих систем та вміння знаходити переваги того чи іншого типу кореневих систем, але поняття «поглинаюча поверхня» так і залишається гіпотетичним, часто діти так і не розуміють, навіщо потрібні кореневі волоски. Але якщо ми запропонуємо учню самому вирахувати довжину коренів, площу поглинання, відсоткове співвідношення підземної та надземної частини, то тут створюються умови для інтеграції діяльності учнів. Ми розглядаємо гербарні зразки, потім учні знайомляться з цікавим матеріалом, щодо коренів:
Жито
Вважається, що найбільш розвиненою кореневою системою володіє знайоме кожному з нас озиме жито. Якщо скласти довжину всіх її численних корінців, ви отримаєте в результаті відстань у кілька сотень кілометрів. Так найбільша сумарна довжина  кореневої системи однієї рослини озимого жита, яку вдалося вирахувати вченим, дорівнює шестистам двадцяти трьом кілометрам.
Сосна
Серед дерев таким рекордсменом є звичайна сосна, максимальна сумарна довжина її кореневої системи сягає п'ятдесяти кілометрів.
Інжир і дуб
На нашій планеті є також рослини, коріння яких проникають особливо глибоко під землю. Абсолютним рекордсменом у цій номінації є дикий інжир, адже його коренева система заглиблюється на сто двадцять метрів. Наш рідний дуб знаходиться на другому місці, його коріння іноді проникають на сто метрів під землю.
Таким чином дитина розуміє що довжина коренів сумарно набагато більше, ніж ми бачимо, і на закріплення можна запропонувати розв’язати задачу: «Довжина усіх кореневих волосків паростка пшениці 20 см, це збільшує площу поглинання у 15 разів. Розрахуйте кількість кореневих волосків у кореневій системі пшениці, якщо середня довжина одного волоска 2,5 мм. Яка довжина коренів паростка пшениці?»
Як діяти учителю в цій ситуації? На початку потрібно перевести одні одиниці виміру в інші.
20 см=200 мм
Вираховуємо кількість кореневих волосків 80.
Дитина розуміє, що їх досить багато далі за розрахунками отримуємо результат, що на 1,3 см розміщено аж 80 кореневих волосків та якщо ми продемонструємо сам корінці і дитина побачить цю поглинаючу поверхню, то зрозуміє як вона збільшена у порівнянні з голими коренем таким чином вивчені поняття будуть сформовані більш повно.
Наступний етап – інтегровані уроки. Так, це тривала підготовка, пошук та узгодження тем із колегами, але це варте того. Як приклад, інтегрований урок з математики та біології.

Інтегрований урок з математики та біології.
Тема: Відсоткові розрахунки.
Мета: Систематизувати знання учнів про види задач на відсоткові розрахунки ; вчити бачити красу природи в поєднанні з красою математики; розвивати поняття, які вивчаються, і набути уміння та навички логічного мислення; виховувати  любов до природи;
Обладнання:  оформлена класна кімната тематичними малюнками «Екологічні проблеми».
Тип уроку: Комбінований.
Ми не можемо керувати природою
інакше, ніж підкоряючись їй.
Френсіс Бекон
Підготовка до уроку: клас ділиться на  дві команди:
І команда– біологи;
ІІ команда– математики.
Хід уроку
Вступ.
Учитель біології:
Однією із задач освіти є формування екологічної свідомості. Це не тільки любов і дбайливе ставлення до живої природи, але почуття особистої відповідальності за те, що відбувається навкруги, потреба діяти.
До кінця XX століття забруднення навколишнього середовища відходами, викидами, стічними водами всіх видів промислового виробництва, сільського господарства, комунального господарства міст набуло глобального характеру і поставило людство на грань екологічної катастрофи. Не обійшли ці проблеми стороною і Україну, а в деяких моментах, наприклад, радіоактивне забруднення, Україна стала “лідером”. Екологічні проблеми виникли не сьогодні. Тому звертаючи увагу на екологію, людина намагається зберегти саму себе. Але без зміни свідомості всі грандіозні плани збереження природного середовища будуть марними.
Учитель математики:
Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчитися розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.
Учитель біології:
Охорона навколишнього середовища - найактуальніша проблема сьогодення. Молода українська держава успадкувала тугий вузол еколо­гічних проблем:
·         забруднені промисловими відходами, пестицидами й радіонуклідами повітря, ґрунти, водойми;
·         еродовані землі;
·         значною мірою вичерпані природні ресурси;
·         змінені внаслідок антропогенного втручання ландшафти.
Екологічна криза значно поглибилась у зв'язку з аварією на Чорнобильській АЕС. І тому сьогодні у нас незвичайний урок.
Один  учень з команди біологів  приготував цікаві факти.
Цікаві факти
·         Рослини використовують таку кількість сонячної енергії:
-    морські водорості – 3-5%;
-    рослини тропічних і хвойних лісів – 1-3%;
-    листопадні ліси помірного клімату – 0,6-1,2%
-    сільськогосподарські культури – 0,01-0,02%
·                        Середня ефективність використання сонячної енергії у рослин – 1%, максимальна продуктивність фотосинтезу у зернових культур за сприятливих умов – 3-10%.
·           Кожної хвилини на нашій планеті:
-                        знищується понад 20га тропічних лісів;
-                        використовується близько 159л нафти;
-                        знищується 50т родючого ґрунту через неправильне використання;
-                        виділяється більше ніж 12000 т вуглекислого газу в атмосферу.
·           Людина:
-                        використовує 13% річкових вод, повертаючи їх у довкілля у вигляді стічних вод;
-                        видобуває з надр і піднімає на поверхню близько 100 млрд. т. мінеральних руд;
-                        виплавляє понад 800 млн.т різних металів;
вносить на поля понад 500 млн .т добрив і 4 млн. т пестицидів.
Команда біологів:
Під забрудненням навколишнього середовища розуміють надходження в біосферу будь-яких твердих, рідких і газоподібних речовин або видів енергії (теплоти, звуку, радіоактивності і т.п.) у кількостях, що шкідливо впливають на людину, тварин і рослини як безпосередньо, так і непрямим шляхом.
Команда математиків:
Пропонуємо розв’язати таку задачу:
Встановлено,що одна тонна нафти утворює на поверхні води пляму площею близько 6 км? . Яку площу акваторії вкриє нафтова пляма у випадку аварії танкера водотоннажністю 5 тис. тонн?
Розвязання:
Складемо пропорцію:
                                маса                                    площа
                                1 тонна                               6 км?
                                5 000 т                                 х км?
Х =  30 000 км.
Відповідь: 30 000 км.
Команда біологів:
Відгадайте про що будемо говорити:
·        Текло,текло й лягло під скло(вода,лід).
·        Біжить,біжить,не вибіжить,
Тече,тече – не витече.
Зимою спить,а влітку шумить(річка).
·        Довго нема мене – все в’яне,а як прийду – все оживає(дощ).

  
Команда математиків
Задача:
 В середньому кожна людина споживає 1.70 літрів води за добу, при фізіологічній потребі 2 літри. Підрахуйте скільки води споживають всі учні класу,жителі вашого міста.
Розвязання:
Підраховуємо скільки води споживають учні нашого класу. Складемо пропорцію:
Середнє значення                               норма
        1.7 літрів                                   1 людина
          Х літрів                                 31 учень
       Х =1.7*31/1=5 2.7 літрів
Відповідь: 52.7 літрів всередньому споживають учні  нашого класу.
Підраховуємо скільки води споживають жителі нашого міста:
Складаємо пропорцію:
Середнє значення                      норма
1.7 літрів                                       1 людина
Х літрів                                           1 500 000 чол.
Х =1.7*1 500 000=255 000 000 літрів.
Відповідь: Жителі нашого міста в середньому споживають 255 млрд. літрів води.
Команда біологів:
Цікаві факти про воду
·                   Ми ніколи не будемо мати більше води, ніж маємо зараз;
·                   щодня з поверхні землі випаровується 1 000000000000 (трильйон) тонн води;
·                   вода - єдина субстанція, яка зустрічається в природі в трьох формах: твердій (лід), рідкої і у вигляді газу;
·                   80% земної поверхні вкриті водою;
·                   3% води на землі прісні; більша частина прісної води зберігається у замерзлому стані в льодовиках;
·                   середньостатистична людина складається з води на 50-80%. Ембріон людини складається з води на 95%, дитина на 70-80%, а доросла людина на 50-70%, тобто з віком людина всихає, організм людини зашлаковується і разом зі зменшенням частки води в організмі приходять хвороби і старість;
·                   кров людини на 83% складається з води;
·                   кавун на 93% складається з води;
·                   забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть;
·                   людина може обходитися 30 діб без їжі і менше тижня без води;
·                   вода - це основний розчинник в людському організмі. З її допомогою переносяться всі корисні речовини, вона ж виводить з організму шлаки та шкідливі речовини. У водних розчинах відбуваються всі хімічні реакції в нашому організмі;
·                   давно відзначений взаємозв'язок якості води, її хімічного та бактеріологічного складу, стану здоров'я та рівня захворюваності населення;
·                   середньостатистична людина, користуючись водопровідною водою, за своє життя пропускає через організм від 80кг до 100кг хімічної бруду. І саме тому так важливо бути впевненим в якості води, яку ви вживаєте;
Фізкультхвилинка.
Усміхнемось сонечку! ( підняли руки вгору, усміхнулись)
Здрастуй, дороге! ( помахали руками)
Усміхнемось квіточці! ( присіли, уявили квіточку, посміхнулись їй)
Хай вона росте! ( показали руками як вона росте)
Усміхнемось дощику! ( підняли руки вгору)
Лийся, мов з відра! ( руки вгору-вниз, вгору-вниз)
Друзям усміхнемося! ( посміхаємось сусідові)
Зичим всім добра! (узялись за руки, підняли всі разом руки вгору)
Команда біологів:
Забруднення повітря:
Повітря забруднюють практично всі види сучасного транспорту, кількість якого постійно збільшується у всьому світі. Майже всі складові вихлопних газів автомобілів шкідливі для людського орга­нізму, а оксиди азоту до того ж беруть активну участь у створенні фото­хімічного смогу. Одна вантажівка або один легковик викидає в повітря відповідно 6 м? ,4З м? чадного газу СО. Забруднюється повітря і пилом гуми з покришок автомобілів і літаків (один автомобіль утворює близь­ко 10 кг гумового пилу).
Команда математиків
Задача для самостійного розв’язання:
Одним із засобів захисту навколишнього  середовища є розсіювання шкідливих речовин за допомогою високих труб. Відомо, що димова труба висотою 100 м дає змогу розсіювати шкідливі речовини в радіусі до 20 км. Визначте радіус розсіювання речовин, якщо висота труби 80
Колективна робота з класом
Завдання пропонують для всіх учнів. Хто правильно розвязав перший,той отримує найвищий бал.
Завдання
1. Загальні запаси води на нашій планеті- 1800 млн км³. На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%, з них 1% перебуває у рідкому стані. Скільки води кожного виду є на землі?
2. В Україні є споруди,здатні очищати 5 млн м³ води за добу. Скільки кубічних метрів води можуть очистити вони:
а)за місяць; б)за рік?
3. 1 м³ неочищених стічних вод забруднює в середньому 50 м³ чистої води. Скільки води щодоби оберігатиметься від забруднення ,якщо протягом цього часу споруди очищатимуть води 1,2 тис. м³ ?
4. Запаси води в озерах нашої планети становлять 750 тис. м³ ,а в річках - 1,2 тис. м³. У скільки разів більше води в озерах,ніж у річках?
Підсумок уроку:
Пройшовши екологічною стежкою і розв’язавши задачі ,ми дійшли висновку,що людина має ставитися з добротою, любов’ю до всього живого заради життя на Землі. Потрібно,щоб кожна людина чула ніжну пісню лісових дзвіночків, шелест листочків, пісню жайворонка,відчувала неповторний запах землі.
Любов до природи, до батьківської хати, до неньки - України треба пронести через усе життя.
Встаньте, люди, миром за природу,
За предвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона сторицею віддасть.
(П. Парасочко)
Домашнє завдання.
Підготувати коротке повідомлення про екологічні проблеми та скласти задачу екологічного  змісту
STEM - це не одразу і не просто, це довгий шлях вдосконалення як навчальногo процесу так і самого вчителя, який дасть можливість:
·        використовувати математичні методи в практичних ситуаціях;
·        вдосконалювати  міжпредметну навчальну діяльність;
·        більш глибоко розуміти  біологічні процеси та закономірності.

Посилання:
1.https://www.ilovkids.net.ua/stem-ukraine/ - STEM-освіта в Україні.
2.http://nus.org.ua/articles/navishho-ukrayinskij-shkoli-integrovanyj-kurs-z-pryrodnychyh-nauk/ - Навіщо українській школі інтегрований курс з природничих наук.
3.http://pedpresa.ua/177304-osvita-navpaky-abo-pershoprohidtsi-stem.html -  Освіта навпаки, або Першопрохідці-STEM. Світлана Галата, газета «Освіта України» №2, 2017
4.http://elenakornienko.blogspot.co.ke/2016/02/stem.html  Про актуальність запровадження STEM-навчання в Україні.


Немає коментарів:

Дописати коментар

  Розпочинаємо навчальний тиждень на позитиві,) Сьогодні наші ліцеїсти отримали грамоти та похвальні листи за спортивні досягнення та активн...